Nie tylko jest istotne to, jak jednostka układa swój stosunek do dzieł sztuki, ale także i to, jak sztuka kształtuje całego człowieka – aktywność twórcza ma pozytywny wpływ na wszechstronny rozwój młodego człowieka, jest ważnym elementem resocjalizacji. Program autorski szkolnego kółka artystycznego Zespołu Szkół Specjalnych w Zawichoście.
„ Nie tylko jest istotne to, jak jednostka ludzka układa swój stosunek do dzieł sztuki, ale także i to, jak sztuka kształtuje całego człowieka” B. Suchodolski
I. Wprowadzenie.
Program opracowany został w efekcie potrzeb i zainteresowań uczniów naszej szkoły. Został przedstawiony i zaakceptowany na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, a wdrożony z dniem 12 października 2004 , kiedy to odbyły się pierwsze zajęcia. Autorki programu wychodzą z założenia, że teatr, muzyka, plastyka oraz osiągnięcia uczniów w tych dziedzinach uczynią ich pobyt w Ośrodku atrakcyjniejszy. Wychowanie przez sztukę umożliwi młodzieży prawidłowy rozwój psychiki, wyzwoli pozytywne emocje, nauczy integracji z grupą, patriotyzmu, umiejętności wzajemnego okazywania uczuć. Uczestniczenie w tych zajęciach poszerzy możliwości rozwoju intelektualnego, przybliży i uatrakcyjni szkołę. Nic tak nie zbliży uczniów i nauczycieli do siebie, jak wspólne zabawy, konkursy, imprezy, które poprzez wywołany entuzjazm, rozładowują napięcia i likwidują bariery. Aktywne uczestniczenie w uroczystościach szkolnych umożliwi uczniom wykazanie talentu, zaangażowania społecznego, rozwinie w nich odwagę, odpowiedzialność, rzetelność i obowiązkowość, co jest szczególnie ważne w przypadku młodzieży niedostosowanej społecznie, obarczonej wieloma deficytami w tej dziedzinie.
II. Cele programu:
Cel ogólny - organizacja sytuacji pobudzających młodzież do aktywności twórczej. Cele szczegółowe: • Rozwijanie zainteresowań i zdolności recytatorskich • Rozwijanie umiejętności w zakresie recytacji utworów poetyckich i pisanych prozą • Kształtowanie nawyków obcowania z pięknem języka • Przygotowanie wychowanków do odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury • Integracja treści polonistycznych ze sztuką, filozofią i historią • Uczenie rozumienia i akceptacji podstawowych dla kultury europejskiej pojęć i wartości • Kształcenie umiejętności twórczego myślenia o sobie i świecie oraz formułowania refleksji nad ludzkim życiem • Ćwiczenie dykcji i pamięci • Kształcenie umiejętności wykonywania scenografii oraz kostiumów • Przygotowanie uczniów do występów przed publicznością • Elementy wychowania regionalnego • Uczenie tolerancji, wyrozumiałości, szacunku dla dzieł literackich • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie • Nawiązanie współpracy z Biblioteką Publiczną w Zawichoście
III. Tematyka zajęć:
1. Inscenizacja utworów o zabarwieniu humorystycznym, uczących krytycznego spojrzenia na siebie i bliskich. 2. Słuchanie muzyki w celu uwrażliwienia na jej piękno. 3. Zajęcia plastyczne – rysowanie , wycinanie , malowanie dekoracji. 4. Recytacja wybranych utworów – wierszy i prozy. 5. Przygotowanie uczniów do konkursu recytatorskiego. 6. Przygotowanie inscenizacji i montaży słowno – muzycznych na uroczystości szkolne. 7. Próby tworzenia własnych wierszy. 8. Tworzenie scenografii. 9. Wizyty w Bibliotece Publicznej, wyszukiwanie informacji na różne tematy, poszukiwanie tekstów kultury dotyczących obrzędów i tradycji świątecznych. 10. Poznawanie wybitnych dzieł literackich i filmowych oraz dyskusja na temat ich wartości. 11. Udział młodzieży w imprezach i spotkaniach z dziećmi niepełnosprawnymi organizowanymi przez organizację „Radość życia”. 12. Ćwiczenia dykcji i pamięci.
IV. Procedury osiągania celów:
Aby osiągnąć zamierzone cele bardzo ważne jest stworzenie na zajęciach takiej atmosfery, aby uczniowie chętnie na nie przychodzili i brali w nich czynny udział. Dlatego też spotkania będą odbywać się w świetlicy, a nie w szkole z uwagi na częstą wśród nich zaawansowaną fobię szkolną. Organizacja przestrzeni będzie dostosowana do zaplanowanych, aktywizujących metod i form pracy.
V. Metody i formy pracy: • Gry dydaktyczne • Drama • Metody podające • Dyskusja • Metody oglądowe • Metody problemowe • Metody poszukujące • Praca w grupach
VI. Środki dydaktyczne:
1. Dzieła literackie. 2. Albumy malarskie. 3. Płyty i taśmy z nagraniami utworów muzycznych i filmowych. 4. Kamera i odtwarzacz video. 5. Komputer z odtwarzaczem DVD. 6. Aparat fotograficzny. 7. Materiały niezbędne do wykonania scenografii i kostiumów.
VII Ewaluacja:
Ewaluacja osiągnięć uczniów będzie mieć charakter kształcący tzn. będzie ich wspierać w procesie kształcenia i wychowania. Młodzież będzie oceniana przez pozostałych uczniów i zaproszonych na występy gości, w trakcie prezentowanych programów artystycznych. Przez cały czas trwania programu będzie prowadzona ewaluacja wspierająca, dzięki której program będzie doskonalony.
Autorki programu: mgr Małgorzata Laska mgr Małgorzata Pięta mgr Halina Samołyk
|